Praktiska tips

Varsågod! Här följer några praktiska tips som är tänkta att vara till hjälp om det dyker upp problem med elektronik mm i lägenheten.

Klicka på bilderna om Du vill se dom i större format!


 

Porttelefon.

När någon ringer från porten svarar du genom att trycka på valfri siffra på din telefon: (0-9).

Porten öppnar du genom att trycka: #61


 

Det behövs rejäla doningar för att borra i våra betongväggar?

Föreningen har en slaghammare som Du kan låna.

     

Kontakta någon i styrelsen om Du vill låna den.                         

 


 

Telefon, TV och dator.

Vi har ett grundavtal med TeliaSonera för leverans av Telia Bredband FiberLan,Telia Digital-tv och Telia Bredbandstelefoni. Huset kallas "fiberhus" hos Telia.

Telia kundsupport: 020-240 250, Telia Kundtjänst: 020-755 766

Om Du ringer tänk på att dom kommer att begära Ditt kundnummer på 10 siffror som börjar med: B000     

 

Det är inte ovanligt att elektronik/data hakar upp sig, därför kan en första åtgärd vara att bryta strömmen och på detta sätt göra en omstart av enheten.

 


 

    Förslag till åtgärder, klicka här

Om TV:n beter sig konstigt/ingen bild, beror det ofta på TV-boxen. Gör en omstart genom att bryta strömmen till Boxen (dra ur den lilla runda strömanslutningen på baksidan). Vänta en minut och sätt i sladden igen. Normalt ska det då ske en omstart med inloggning och Din TV ska fungera normalt igen. Om det fortfarande inte blir någon bild,  klicka här - Förslag till åtgärder, om inte inte heller detta fungerar bör Du kontakta Telia kundsupport.  020-240 250

Så här fungerar Fjärrkontrollen

 



Om ingen datakommunikation fungerar

Lägenhetens kontakt med fibernätet sker via en Mediakonverter (Fiber2Home). Du kan se hur den ser ut på bilden. Alla 6 lysdioderna ska lysa eller blinka, grönt.

      Hos Kjell & Company artikelnummer: 44-257                               Mediakonverter                                                                              Nätadapter

Om ingen av lysdioderna är tända får Mediakonvertern ingen ström.

1. Kontrollera att kontakterna sitter i.

2. Om kontakterna sitter i och inga gröna lysdioder lyser, så har förmodligen nätadaptern gått sönder. Dax att köpa en ny.

  Förpackning till nätadapter

 Klicka på bilden för större format

OBS!

Läs bruksanvisningen och se till så att + polen är i mitten (namnet cen ska vara vänt mot + sidan)

Förklaring finns på baksidan av förpackningen OBS!


 

Telia Smart

Utgör nästa steg i kontakten med yttervärlden. Den fördelar signalerna till data, TV och telefon. En inbyggd Router innebär att även trådlös kommunikation fungerar utan extra tillbehör.

Gatewaynummer och lösenord till Router hittar Du på baksidan.

 

 

      

                              Framsida         Klicka på bilden = större format    Baksida          

 


 

Microvågsugnen

Om Mikrovågsugnen slocknar eller beter sig konstigt, kan en lösning vara att bryta strömmen och göra en omstart. Strömmen bryter Du enklast genom att i elskåpet ställa  strömbrytaren (FS13) på OFF. Vänta en minut och slå på strömmen igen.

   

OBS! Detta exempel gäller kopplingen i lgh A52, i andra lägenheter kan Micron vara kopplad till en annan säkring med markering "köksuttag". 

 

 


   

Kylskåp/Frys

De kylskåp där den övre delen är kylskåp och undre delen frysskåp ska vara självavfrostande. Konstruktionen med en kompressor till hela skåpet fungerar inte så bra. Det bildas frost i frysdelen och fläkten fastnar. Frysen signalerar genom pip-signaler att temperaturen stiger över -18 grader och displayen blinkar.

Lösningen är att avfrosta frysdelen på samma sätt som "förr i tiden". Var det bättre förr eller .....       

Om det inte fungerar kontakta Electrolux service. Uppvit i Kungshörnet tel 018-15 24 20


 

Golv - skötselanvisningar